Kunden
Ved "kunden" forstås ejeren eller de personer, der på ejerens vegne er bemyndiget til at bestille flytning og/eller transport.
§1 Vilkår
Vilkår, som ikke fremgår af nærværende betingelser eller ikke er skriftligt aftalt mellem parterne, kan ikke gøres gældende.
Når du vælger et tidspunkt, skal det forstås som et tidsinterval på 2 timer.
Eksempel: Vælger du kl. 12:00 – 13:00, betyder det, at flyttemændene har mulighed for at komme fra det seneste tidspunkt og 2 timer frem – i dette tilfælde mellem kl. 13:00 og 15:00 (2-timers interval).
§2 Flytning og transport
Flytning og transport omfatter ned- og opbæring, kørsel samt løs anbringelse af flytte-/transportgods efter kundens anvisning.
Af- og påmontering er ikke en del af NFS' forpligtelser, men kan aftales særskilt. Efter aftale kan NFS levere flyttekasser, bobleplast og silkepapir.
Ønsker kunden ned- og udpakning udført af NFS, eller er der genstande på over 80 kg, skal der laves særskilt aftale herom. Flyttekasser må maksimalt veje 20 kg.
Alle skrøbelige genstande som billeder, malerier, spejle, glas, tv og elektroniske komponenter skal være pakket forsvarligt af kunden. Er dette ikke tilfældet, kan genstandene kun flyttes på kundens eget ansvar. NFS er i så fald ikke forpligtet til erstatning og forbeholder sig retten til at nægte at flytte genstande, der ikke er pakket korrekt, medmindre andet er skriftligt aftalt med NFS’ administration.
Møbler og inventar, der ikke kan flyttes ind/ud af kundens bolig, fordi de er for store, opgangen er for smal, eller på grund af vejarbejde eller andre forhindringer, kan NFS efter eget skøn sætte af ved kantstenen eller nærmeste mulige sted. Alternativt kan NFS afvise at flytte inventaret, hvis der er risiko for skader på døre, karme mv. Det er kundens eget ansvar at sikre, at møbler og inventar kan komme ind og ud af døre, opgange, vinduer mv.
Alle ordrer og instruktioner skal gives direkte til NFS' administration.
Afbestilling skal meddeles senest 48 timer før aftalt flyttedag. Ved for sen afbestilling betaler kunden i henhold til §7, stk. 5.
NFS forbeholder sig ret til at regulere prisen, hvis der opstår ekstraudgifter til færger, broer, valutakurser eller hvis §4, stk. 1 ikke overholdes.
Medmindre andet er aftalt, skal kunden selv sørge for at gøre møbler klar til flytning (afmontering/indpakning).
Forberedelse af møbler:
Vigtige møbler pakkes i bobleplast for at undgå ridser og hakker. OBS: Forsikringen dækker kun ting, der har været pakket forsvarligt – både møbler og flyttekasser.
Hylder og plader bør tages ud og pakkes separat. Ben skal afmonteres fra borde, senge og skriveborde.
Udragende dele (søm, skruer, ben mv.) skal fjernes.
§3 Farligt gods
Farligt gods transporteres kun efter særskilt aftale.
Kunden skal ved bestilling informere NFS om alle relevante oplysninger, så transport kan ske i overensstemmelse med myndighedskrav. Undlades dette, kan kunden blive erstatningsansvarlig.
§4 Specielle regler for udlandsflytning/-transport
Udover ovenstående betingelser gælder følgende ved udlandsflytninger:
Kunden bekræfter ved underskrift eller mail, at der ikke befinder sig toldpligtige eller ulovlige effekter (fx tobak, spiritus, narkotika, pornografisk materiale mv.) i gods, flyttekasser eller indbo.
Afbestilling skal ske senest 72 timer før aftalt dag. Ved for sen afbestilling betaler kunden i henhold til §7.
Erstatningsansvar ved transport over 24 timer fra Danmark samt ved internationale transporter reguleres efter CMR-loven.
Maksimalt erstatningsbeløb er 8,33 SDR/kg pr. beskadiget eller bortkommet gods (ca. 90 kr. pr. kg).
§5 Erstatningsansvar ved flytning/transport
NFS’ erstatningsansvar er begrænset til:
Maks. 1.000.000 kr. pr. transport.
Maks. 37.500 kr. pr. kolli/flyttekasse.
Kundens selvrisiko: 1.000 kr. pr. skade.
Begrænsninger:
Malerier, kunst, antikviteter, ægte tæpper mv.: maks. 37.500 kr. pr. genstand.
Vin, tobak, spiritus: maks. 10.000 kr. pr. transport. Resten dækkes af kundens egen forsikring.
Hvis værdifulde genstande skal flyttes, skal dette meddeles på forhånd.
Erstatningskrav kan forhøjes efter skriftlig aftale med NFS’ administration.
NFS erstatter ikke:
Uforsvarligt/mangelfuldt emballeret gods.
Skader på dørkarme, vinduer mv. forårsaget af for store møbler/inventar.
Gods, som kunden selv håndterer.
Elektronisk udstyr, der ikke er pakket i original emballage.
Penge, smykker, guld, sølv, ædelsten mv.
Møbler, der ikke er skilt ad og gjort klar.
Erstatningen begrænses til genanskaffelsesprisen før skaden (affektionsværdi erstattes ikke).
Når erstatning er betalt, overgår ejendomsretten til NFS. Kunden skal kunne fremvise kvittering. Eventuel reparation/erstatning kan tage min. 30 dage.
Erstatning udbetales kun, hvis hele flyttebeløbet er betalt. Alternativt kan NFS levere nye effekter eller reparere skaden.
§6 Reklamation
Erstatningskrav ved synlige skader skal ske straks ved modtagelse til NFS’ chauffør og derefter meldes til NFS’ kontor.
Dokumentation (skadesanmeldelse, kvitteringer, billeder) skal indsendes til NFS senest 48 timer efter modtagelsen.
For øvrige skader gælder samme frist. Overholdes fristen ikke, kan kravet ikke gøres gældende.
§7 Pris og betaling
Prisberegning sker efter NFS’ gældende prisliste. Der opkræves betaling for udbringning/afhentning af flyttekasser/emballage, medmindre andet er aftalt.
Hvis særlige forhold (trapper, dårligt føre, ekstra mandskab mv.) medfører ekstra udgifter, kan NFS kræve tillægsbetaling.
Betaling sker straks efter aflæsning, medmindre andet er aftalt. NFS kan kræve forudbetaling.
Afbestilles en opgave senere end 48 timer (72 timer for udlandsflytning) før transport, kan NFS kræve fuld betaling.
Ved forsinket betaling pålægges 1,5 % rente pr. påbegyndt måned.
Betalingsbetingelser for kontokunder: Fakturadato + 10 dage.
§8 Panteret og tvangssalg
Det transporterede gods tjener som sikkerhed for NFS’ tilgodehavende.
Udebliver betaling i mere end 1 måned efter skriftligt påkrav, kan NFS bortsælge eller destruere godset for at dække sit krav.